Sur le riche site Eidolon, Nandini Pandey, détaille les références à l’antiquité dans la série d’HBO Westworld :
Revisiting the Roman Underworld through HBO’s sci-fi western thriller.
With this sales pitch, Lee Sizemore, the narrative director of the futuristic theme park Westworld, offers to subject the park’s lifelike android “hosts” to increasingly violent and depraved fantasies for the enhanced viewing pleasure of human “guests.” He also sums up the HBO series’ own impulse toward excess as it imagines society’s abuse of ultramodern technology to feed its basest desires.Yet as Sizemore’s name hints (anxiety of influence, anyone?), for all its surface preoccupation with the future, Westworld obsessively measures itself against the past. As a reboot of Michael Crichton’s eponymous 1973 thriller, the series stands in tense relationship with its cinematic parent. It adopts but innovates Crichton’s basic setup by imbuing hosts with a humanity that radically confounds audience sympathies. In doing so, it reaches beyond the original film’s “Roman World” to follow in the footsteps of an ancient Latin forefather.
La série : Le parc d’attraction “Westworld” recrée l’univers de l’Ouest américain du XIXe siècle. Les visiteurs peuvent y faire ce qu’ils veulent sans aucune conséquence, puisque le parc est peuplé d’androïdes réinitialisés à la fin de chaque boucle narrative. Mais à la suite d’une mise à jour du programme des androïdes, les dirigeants du parc devront faire face à plusieurs bogues dans leur comportement.
Article très détaillé (en anglais) sur le lien entre la série et l’antiquité : https://eidolon.pub/vergil-in-westworld-b148ee5b1429